Emiterea unui OUG pentru modificarea legii referendumului reprezintă

o încălcare gravă a principiilor statului de drept

 

Dincolo de provocările etice, filozofice și ideologice pe care modificarea Constituției prin “Referendumul pentru familie” le generează, considerăm că organizarea acestuia în baza unei ordonanțe de urgență care să modifice și să completeze Legea 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, încalcă principiile statului de drept, prevederi ale Constituției precum și bunele practici ale Comsiei de la Veneția.

Nu trebuie sa uităm faptul că, conform Constituției României (art 115 (6)), „Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică”. Considerăm că modificarile la legea referendumului propuse prin ordonanta de urgență, de la mărirea perioadei pentru votare de la 1 zi la 2 zile, până la introducerea SIMPV, încalcă prevederile acestui articol, sunt abuzive și în neconcordanță cu legile internaționale.

Concluziile noastre sunt întărite și de decizii  anterioare ale Curții Constituționale,  51 din 25 ianuarie 2012 şi 682 din 27 iunie 2012, prin care au fost declarate neconstituţionale două legi promovate de guvernul Boc și respectiv USL – care propuneau modificarea sistemului electoral pe repede înainte.

Subliniem că, dincolo de nevoia de a respecta cadrul constituțional, organizarea referendumului în data de 7 octombrie nu este posibilă nici din punct de vedere al cadrului legal. Astfel, Legea 208 din 20 iulie 2015 reglementează organizarea alegerilor parlamentare precum şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente (AEP), fiind definite ca „instituţie administrativă autonomă cu personalitate juridică şi cu competenţă generală în materie electorală, care are misiunea de a asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor (s.n.), precum şi finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale şi europene în materie.” Insă, modificarile propuse nu au inclus AEP ca instituție responsabilă de organizarea  referendumului și astfel s-a creat un vid legislativ. Mai mult, Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului a fost modificată chiar în acest an la inițiativa PSD, reglementandu-se faptul că referendumul naţional cu privire la revizuirea Constituţiei are loc în ultima duminică a perioadei de 30 de zile de la dată adoptării în Parlament a actului normativ de revizuire a legii fundamentale. Astfel că, birourile electorale, menționate în legea referendumului, nu vor putea fi organizate într-un termen atât de scurt, mai ales în absența unei decizii oficiale, și a pronunţării Curţii Constituţionale privind organizarea constituționalitatea organizării referendumului.

Peste toat acest haos de natura administrativă, vine adoptarea  de către Curtea Constituţională în legislaţia românească a „Codului bunelor practici în materie electorală” al Comisiei de la Veneţia, care impune că modificarea legislaţiei electorale să nu se realizeze cu mai puţin de un an înaintea evenimentelor electorale.

Astfel că, urgența cu care coaliția de guvernare dorește organizarea referendumului este nejustificată, mai ales că inițiativa cetățenească pentru revizuirea Constituției – inițiată în 2015 – a fost depusă la Parlament în 2016, proiectul legislativ trecând de Camera Deputaților în 2017 și de Senat în 2018.

Este evident faptul “urgență” nu derivă din interesul cetățenilor sau al instituției familiei, ci strict din agenda politică a momentului. Și mai este evident faptul că organizarea improvizată, “de urgență” a referendumului nu este susținută nici de deciziile Curţii Constituţionale, nici de legislaţia în vigoare și nici de bunele practici la nivel internațional.

În concluzie, având în vedere deficiențele majore, atât legale cât și administrative ale acestei inițiative , considerăm că modificarea legislației electorale prin ordonanță de urgență și forțarea organizării “de urgență” a referendumului în dată de 7 octombrie reprezintă o încălcare gravă a principiilor statului de drept din România.

 

 

Ionuț Țața

Președinte

 

Cristian Pîrvulescu

Președinte de Onoare