Prima Pagina | Contact
 
Prima pagina » Presa » Comunicate de presa » 24 ianuarie 2012 English version
 
Comunicate de presa

Arhiva

 
Newsletter
 
 
 
Versiune pentru tiparire
Trimite unui prieten

24 ianuarie 2012

Experiment: comasarea alegerilor, imposibila tehnic pentru alegatori

Asociatia Pro Democratia a experimentat astazi, in parteneriat cu DeCe News modul in care problemele de ordin administrativ si tehnic, sesizate public institutiilor responsabile in multiple randuri vor afecta procesul electoral. Astfel, trecand peste problemele legate de legitimitatea votului, relevanta campaniei electorale in contextul in care acesta se va desfasura pentru un numar de sase tipuri de candidati, lipsa de legitimitate democratica a noilor mecanisme electorale consideram ca una dintre cele mai importante disfunctionalitati care vor afecta sistemul electoral prin comasarea alegerilor este legata de ziua votului, de numarul crescut de buletine de vot si de calitatea materialelor din sectia de votare. Scopul acestui experiment a fost evidentierea unor erori tehnice semnificative care pot periclita sistemul de vot si deci procedurile democratice, precum si aducerea acestora in atentia Curtii Constitutionale.

In alta ordine de idei, am vizat modul in care cetatenii pot vota pe un numar de sase buletine diferite, pentru candidatii la alegerile locale si parlamentare, timpul destinat fiecarui vot si modul in care calitatea materialelor electorale - stampila, buletine de vot, urne - pot afecta negativ procesul democratic.

Cum poti sa votezi in 3 minute

In urma experimentului, am constatat faptul ca timpul mediu necesar unui candidat sa voteze este de 3 - 3.5 minute. Mentionam ca participantii la experiment sunt studenti, deci sustinem ca media poate creste avand in vedere votantii mai in varsta sau cei care au studii inferioare si medii. In acest context, durata de vot se poate prelungi chiar la 4-5 minute. La un calcul simplu, listele electorale pentru o sectie de votare cuprinde aproximativ 1500-2000 de votanti. Conform legislatiei in vigoare (Hotararea nr. 4 din 29/09/2008, emisa de catre Autoritatea Electorala Permanenta), pentru acest numar de persoane ar trebui sa existe cinci-sase cabine de vot. Astfel, concret, daca avem 1500 de persoane pe lista permanenta, la care mai adaugam listele suplimentare si cele complementare, avem cinci cabine de vot si un timp mediu de 3 minute, in cele 14 ore in care este deschisa sectia de votare, rezulta ca in aceasta perioada pot vota aproximativ 1400 de persoane, fara a-i lua in calcul pe cei de pe listele suplimentare.
Daca luam exemplul unei sectii de vot din mediul rural, cu o medie de 2000 de persoane pe listele electorale permanente, cu un numar ideal de sase cabine de vot si cu un timp mediu de votare pe care il rotunjim la patru minute, in 14 ore voteaza doar un numar de 1260 de persoane, cu alte cuvinte 63% dintre potentialii votanti.
Datele utilizate pentru a determina marimea listei electorale permanente au fost preluate din statisticile oficiale de la alegerile locale din anul 2008. De asemenea, specificam faptul ca experimentul nu a luat in calcul participarea reala la vot, intrucat intentioneaza sa demonstreze cum ar trebui sa se desfasoare procesul in conditii de prezenta maxima.

Dilemele votantului cu sase buletine de vot

In al doilea rand, o alta problema tehnica descoperita in timpul experimentului este faptul ca fiecare votant trebuie sa aplice stampila pe un numar de sase buletine de vot. Concluzia este ca tusul aplicat pe stampila nu rezista uniform unui numar mare de aplicari, iar dupa cea de-a treia sau a patra stampilare calitatea scade semnificativ. In acest sens, cea de-a sasea stampila a fost in toate cazurile aproape ilizibila. Experimentul s-a realizat pe doua tipuri de hartie, coli obisnuite si hartie de ziar, partial poroasa, materiale care nu absorb cerneala precum hartia utilizata pentru tiparirea buletinelor de vot. De asemenea, consideram ca utilizarea stampilelor la un numar semnificativ de utilizari poate determina deterioarea suportului de cauciuc si deci scoate din uz stampila respectiva.
In al treilea rand, numarul mai ridicat de buletine de vot poate ridica probleme si in ceea ce priveste introducerea lor in urna. Dupa cum a rezultat din experimentul nostru, votantii trebuie sa caute fiecare urna in parte, fapt care poate prelungi procesul de votare. In plus, introducerea gresita in urne poate conduce la prelungirea timpului de prelucrare a datelor de catre comisia biroului sectiei de votare.
Luand in calcul considerentele de mai sus, sustinem ca aceste aspecte tehnice ar fi trebuit analizate in detaliu de catre Curtea Constitutionala, intrucat pot incalca prevederile constitutionale, prin restrangerea accesului la vot. De asemenea, consideram ca proiectul de lege intocmit de catre Guvern a avut erori si lipsuri semnificative, intrucat nu cuprinde calcule exacte asupra cheltuielilor, respectiv economiilor pe care le-ar fi determinat aplicarea unei astfel de legi. In acest sens, consideram ca nota de fundamentare nu a cuprins informatii esentiale privind urmarile implementarii legii privind comasarea alegerilor. In plus, analiza cheltuielilor nu era o prioritate a analizei Curtii Constitutionale, a carei competente si atributii trebuie sa se manifeste in alte directii decat cele tehnice.

Pentru detalii si informatii suplimentare, va rugam sa il contactati pe Septimius Parvu, Director adjunct al Asociatiei Pro Democratia la numarul de telefon 0751.194.713 sau pe adresa de e-mail septimius.parvu@apd.ro.

Vezi mai jos filmul VIDEO care demonstreaza cāt dureaza procesul electoral: